Another adventure.....!!! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Renée Vreuls - WaarBenJij.nu Another adventure.....!!! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Renée Vreuls - WaarBenJij.nu

Another adventure.....!!!

Door: Renee

Blijf op de hoogte en volg Renée

21 April 2014 | Costa Rica, San José

Jaaaaahoorr daar ga ik weer!!!
Dit keer wel wat korter; 2 maanden, en ook een hele andere reis en cultuur!
Het is namelijk Costa Rica geworden, omdat ik Spaans wilde leren en mij Costa Rica een supermooi land leek.
Dit keer ga ik met een organisatie genaamd 'Activity International'. Totaal ben ik dus 2 maanden weg, waarvan ik de 1e maand Spaans ga leren en de 2e maand ga ik vrijwilligerswerk doen. Gedurende de hele reis zit ik in verschillende gastgezinnen omdat ik de eerste 2 weken Spaans ga leren in de hoofdstad (San Jose) en daarna ga ik 2 weken naar een plaatsje aan de kust (Samara). Ik weet alleen mijn gastgezin van de eerste 2 weken; een vrouw die thuis werkt met haar man die journalist is, en samen hebben ze een zoon van 19 die studeert en een dochter van 24 maar die is het huis al uit. Ze wonen dichtbij de hoofdstad en dus dichtbij school, wat fijn is!
Er staat hopelijk een mooi avontuur me tegemoet!!

Het begon allemaal op... zaterdag 19 april:
Mijn vlucht was pas om 5 uur s'middags dus ik had de hele ochtend nog om mijn laatste spullen in te pakken, een vriendin gedag te zeggen en een laatste lunch te eten met mijn ouders. Rond half 3 gingen we opweg naar Schiphol en mijn lieve vriendin; Max die ging mee om me uit te zwaaien.
Afscheid zeggen ging prima (is toch wat makkelijk dit keer omdat het (maar) 2 maanden zijn).
Helaas was er geen directe vlucht op San Jose dus moest ik 1 nachtje in Atlanta, in de USA, slapen. Ik reisde alleen omdat er dit keer niet nog meer Nederlanders op dezelfde tijd als mij met de organisatie mee reisden. Ik weet trouwens ook helemaal niet of er uberhaubt Nederlanders op de talenschool zitten waar ik heen ga; ik heb weet vrij weinig dus ik ga er mee in met het idee van 'we zien het wel'.
Maar goed, mijn 1e lange vlucht alleen! Alles liep vrij gemakkelijk, kon het prima vinden, niet verdwaald geraakt of iets verloren. De vlucht naar Atlanta was ook best oke, ik zat aan het raam en ik heb wel 4 leuke films kunnen zien :). Naast me zat nog een of andere Fransman die begon te lullen over zijn eigen bedrijf, hartstikke interessant.. not. Na ongeveer 8 uur vliegen landde ik om 21:00 tijd in Atlanta (in Nederland was het ongeveer 3 uur s'nachts).
Mijn bagage hoefde ik gelukkig niet op te halen omdat die doorging naar San Jose. Ik moest wel nog uitzoeken hoe ik bij mijn hotel kwam, ik ging een shuttle maar het was nog even zoeken welke en waar ik die moest nemen.
Eerst ging er een shuttle naar een andere plaats waar ik weer moest wachten op een ander busje die wél meteen naar mijn hotel ging; al met al duurde het toch 45 minuten voordat ik bij mijn hotel was wat maar 1.5 km van het vliegveld af lag.
Ingecheckt en toen kon ik eindelijk naar mijn kamer en slapen! Ik had namelijk nog helemaal niet geslapen (ook om te zorgen dat daardoor de jetlag minder zou zijn). Heel leuk om een keer alleen te slapen in een hotel, vrij apart maar ik vond het best geinig. Ook was de kamer erg groot (2 tweepersoonsbedden terwijl ik maar in m'n uppie ben) en een relaxte badkamer met bad en al.
Het was inmiddels 10 uur s'avonds en ik was moe dus ging ik ook vrij snel slapen. De vlucht naar San Jose de dag daarna was om 10 uur s'ochtends dus ik had mijn wekker om 7 uur gezet zodat ik zeker wist dat ik op tijd zou zijn.

Zon 20 april:
Goodmorning! Ohnee, het moet natuurlijk nu wel in het Spaans; Buenas Días! Snel gedouched en toen naar het ontbijt. Om half 8 kwam de shuttle en bracht mij en andere reizigers naar het vliegveld. Alles ging weer vrij makkelijk en om 10 uur was ik alweer de lucht in, op naar Costa Rica!
Er zat een vrouw naast me die me nog wat tips over Costa Rica kon geven en verder heb ik een beetje muziek zitten luisteren, de vlucht was ongeveer 3 uur.
Ik kwam om half 12 lokale tijd Costa Rica aan en een mannetje van de organisatie zou me ophalen, dus ik pakte mijn bagage (die gelukkig veilig was aangekomen!) en liep naar buiten en al meteen zag ik een bordje met 'Renee Vreuls' erop staan; makkelijk! Dus toen werd ik met de auto naar mijn gastgezin gebracht. Meteen voelde ik al een warme vochtige lucht (27 graden) en zag ik al een heel ander landschap dan ik was gewend; lage gekleurde huizen, bergen en veel groene bomen.
Mijn gastgezin woont dus iets buiten de hoofdstad, in een wijk genaamd 'Sabanilla' en het was ongeveer 30 min rijden. Toen ik aan kwam vond ik dat het huis er vrij groot uit en de chauffeur had de vrouw gebeld dat we er waren dus kwam het stel naar buiten. Mijn 1e indruk was dat de vrouw (Carmen) er best jong uit zag (later vertelde ze me dat ze bijna 51 was, nooit gedacht!) en de man leek me ook aardig (Marco). Ze waren meteen al erg open; ze welkomde me en vroegen hoe mijn reis was geweest. Vrij lastig om om te schakelen naar het Spaans (toch wel omdat ik nu gewend ben om Engels te praten in het buitenland, maar ook omdat het toch lang geleden is dat ik Spaans heb gepraat).
Toen liepen we het huis in en zag ik ook hun zoon die ik gedag kon zeggen. Ik kreeg meteen een rondleiding door het huis; erg groot met veel kamers maar toch ook wel leeg, weinig meubels. De zoon blijkt goed Engels te kunnen (ouders helemaal niet), maar dat is toch even fijn om af en toe wat te vertalen, we probeerden het zeker om in het Spaans te praten maar af en toen was de zoon (Andrey) een vertaler.
Na de rondleiding ging Carmen een lunch klaar maken en ging ik mijn tas uitpakken. Tijdens de lunch (het was een warm gerecht; pasta) hebben we nog verder zitten praten en ze zijn erg geïnteresseerd en gezellig! Rond half 3 waren we klaar en vroegen de ouders of ik mee wilden naar de familie van Carmen, en dat wilde ik wel, want ik had toch niet veel anders te doen. Andrey ging niet mee omdat hij een beetje ziekig is. Tijdens het eten kwam ik er achter dat hij niet heel veel vriendin heeft, hij zei namelijk dat hij vrij lui is en vaak thuis zit..... Helaas geen toffe kerel met leuke vrienden waarmee ik kan chillen. Ik denk ook dat hij homo sexueel is want hij zei dat hij dol is op American Next Topmodel (okeee....??!!) en ook heeft hij wat vrouwelijke trekjes, totaal geen probleem hoor, wel gezellig; kan ik tenminste met een jongen roddelen over mode.
Maar wat wel heel gaaf is, hij heeft Engels zelf zo goed geleerd omdat hij zelf begon met het kijken van Amerikaanse films en series maar ook naar het luisteren van Engelse muziek! Erg knap.

Er ging wel een vriend van het gezin mee naar de familie van Carmen, dus zaten we met z'n 4 in de auto opweg naar een het huis, vrij dichtbij. Aangekomen in een superleuk oud schattig huisje met tuin ontmoette ik de moeder van Carmen en haar 2 tante's. Het is me al duidelijk dat veel families hier een tuin hebben waar ze hun eigen groentes in verbouwen want ik kreeg een hele rondleiding door de tuin; frambozen en een mandarijn die ik mocht proeven (vrijjjj zuur) en verder stonden er nog citroenbomen, bananenbomen en weet ik veel wat voor groentebomen nog meer.
Daarna gingen we aan een klein lief tafeltje koffie en thee drinken. Ook had de tante koekjes en brood zelf gemaakt; het is mij al duidelijk dat gezelligheid hier gepaard gaat met veel lekker eten. Ik vond het heel leuk om te zien hoe de familie met elkaar om ging en daardoor kreeg ik ook meer te weten over de cultuur.

Rond 5 uur weer terug naar huis. Thuis aangekomen even douchen, het warme water hier is niet zo luxe als thuis; een kleine straal en zeker niet te lang, maar prima te doen. Verder kan ik hier ook de was zelf doen, kan ik aangeven wat ik graag wil eten en heb ik een grote slaapkamer met ruimte om dingen op te bergen!:)
En ook belangrijk; ze hebben goede WIFI dus vandaar dat ik nu dit blog kan typen! We gaan zo eten (het is bijna 7 uur) en morgen heb ik mijn 1e schooldag, ben erg benieuwd.
De ouders gaan samen met mij mee naar school, zodat ze me kunnen laten zien hoe de bus werkt enzo. We moeten er om 8 uur zijn omdat het mijn eerste dag is en ik nog uitleg krijg. Ook moet ik een Spaanse toets maken zodat ze meteen mijn niveau van Spaans kunnen checken.
Hopelijk zijn er leuke studenten, we zullen het zien, maar mijn eerste indruk is al supergoed want het gastgezin bevalt me zeker.

  • 21 April 2014 - 11:16

    Ronroosenburg:

    Veel plezier en een fijne tijd daar.

  • 21 April 2014 - 16:48

    Padre Pablo:

    Hola Guapa,

    Estoy muy orgulloso de mia hija. Que coraje! Completamente solo en Costa Rica, ajajajaj! Nou meid, voorzover je het niet begrijpt - daarvoor ben je tenslotte in Costa Rica, om de taal te leren - ik ben godsgruwelijk trots op je. Zijn toch avonturen, zo helemaal in je uppie via Atlanta naar San José vliegen om daar bij onbekende mensen te gaan logeren. Spannend! Ben werkelijk reuze benieuwd naar je verhalen. Het begin is goed. Er groeien daar zelfs groentebomen - waanzinnig toch, die verschillen. Hier moet je je poten in de grond steken, daar pluk je de andijvie gewoon van de bomen. Ojojoj, wat een feest. Ben ook benieuwd naar de foto's. Hoop dat er ruimte is ze te laden. Stuur anders wat via internet (via WeTransfer, gaat prima, ook met grote bestanden, en kost niks). Nou, hier alles goed. Ajax heeft van PEC verloren, uit Zwolle, in de bekerfinale. Wil je de uitslag nog weten? 5-1! Diep diep bedroevend en een totaal brevet van onvermogen. Je bent net op tijd het land uit. Het wordt niks meer, hier.

    Lieverd, alle goeds en vermaak je.

    Tu padre Pablo.

  • 23 April 2014 - 05:10

    Renee:

    Gracias Ron!

    En hahahaha bedankt padre. Ja is helemaal dol hier hoor. Klopt inderdaad, allerlei gekke avontuurtjes weer !:)
    Ach ach, wat vervelend toch.. Ajax wordt het niet, dat wisten we toch allang?
    Ja is goed, ik heb nog niet zo heel veel foto's maar no problemo.
    Haha gelukkig maar. Vermaken jullie je ook maar lekker met al dat werken dan doe ik dat hier ook :)

    Muchos besos de la chica en Costa Rica

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renée

Ik ga voor 6 maanden naar Amerika, San Francisco, en daarom leek het me leuk om een blog bij te houden zodat jullie mij en mijn hopelijk leuke avonturen kunnen volgen! Ik zal proberen zoveel mogelijk teksten en foto's te plaatsen en het lijkt me leuk om ook wat van jullie uit het kikkerlandje te horen. Ook kunnen we altijd mailen en skypen, email: reneevreuls@hotmail.nl skype: renee4313 Ik ga jullie missen en tot snelllllllll!!!

Actief sinds 17 Aug. 2013
Verslag gelezen: 357
Totaal aantal bezoekers 18732

Voorgaande reizen:

19 April 2014 - 15 Juni 2014

Costa Rica

08 September 2013 - 21 Februari 2014

San Francisco

Landen bezocht: