Una semana en Costa Rica - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Renée Vreuls - WaarBenJij.nu Una semana en Costa Rica - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Renée Vreuls - WaarBenJij.nu

Una semana en Costa Rica

Door: Renee

Blijf op de hoogte en volg Renée

28 April 2014 | Costa Rica, San José

Wat vliegt de tijd toch! Ik heb er alweer een week opzitten hier in Costa Rica en het bevalt me heel goed; heel gezellig gastgezin, leuke lessen op school en een heerlijk weekend achter de rug!

Ma:
Mijn 1e schooldag! Ik moest om 8 uur op school zijn omdat ik een niveau test moest doen, dus de wekker ging om half 7 en ik had mijn eerste ontbijt met de ouders; rijst en bonen, ja dat was even wennen.. En daarna met de bus naar school, dat is ongeveer 20/30 minuten (ligt aan het verkeer). De reis is vrij makkelijk want het is na de bus hoef ik alleen maar 5 minuten te lopen.
Aangekomen kreeg ik mijn eigen schoolpas, een rondleiding door de vrij kleine maar gezellige school en moest ik dus mijn niveau test doen; dat was een gesprekje met een Spaans sprekend iemand van school en dat was wel grappig, ik moest even goed nadenken over simpele woorden. Uiteindelijk ging het wel goed en werd ik samen met een andere nieuwe vrouw (Marie-Chantal, Frans, 36 jaar) in een klas geplaatst waar ook nog 2 andere meisjes waren (Nathalie, Zwitserland 19 jaar en Katie, uit Engeland, ook 36 jaar). Mijn lerares heet Paola en ze is echt super aardig! De lessen zijn heel leuk; veel variatie met spelletjes en vocabulaire maar ook grammatica. En ik heb les van 9 tot 12 en dan 1 uur pauze.
In de pauze ging ik met 2 andere jongens die ik had ontmoet op school (Luis, 21 en uit Duitsland en Philippe, 19 en ook uit Duitsland), naar een winkelcentrum dichtbij school om geld te pinnen en eten te kopen. Om 1 uur begon mijn middagles en die had ik alleen met Nathalie (want wij hebben beide een 5 uur les dag). Heel gek om maar met z'n 2e les te hebben, maar ook wel heel fijn want dan heb je extra aandacht (in San Francisco had ik elke keer les met ongeveer 15 mensen, groot verschil dus).
Om 3 uur klaar en op school geven ze elke dag van 3 tot 4 uur salsa les, dat kwam goed uit want om 4 uur had ik een informatie bijeenkomst. Dus daar had ik mijn eerste salsa les, erg leuk! Daarna dus informatie over alles in de stad en over tours die je via school kunt regelen om meer van Costa Rica te zien.
Om 5 uur was het afgelopen en kwam mijn huismoeder me ophalen om samen naar huis te gaan. Weer met de bus, het verkeer is hier belachelijk druk en de auto's hebben ongeveer geen regels; wie het eerst aan komt rijden of het hardst kan toeteren heeft voorrang. Dus de bus scheurt ook behoorlijk over de weg, en ook heb je bijna geen verkeersborden en de bus heeft ook geen bus stop namen, dus je moet maar weten waar je uit moet stappen.
Om 6 uur thuis, meegeholpen met het koken, gegeten en een leuk spel met het gezin gespeeld.

Di:
De lessen beginnen om 9 uur, best relaxt. Daar ging ik dan in m'n uppie met de bus, helemaal prima. Weer school van 9 tot 3 en in de pauze ging ik met een groepje naar de supermarkt om wat eten te kopen, wat we daarna relaxt in de tuin van de school hebben kunnen eten.
Na school ging ik met Nathalie naar het centrum van San Jose om rond te lopen; stelde niet veel voor, veel vrij ordinaire winkels en het zag er allemaal niet erg schoon uit. Rond 6 uur met de bus terug, wat erg lang duurde vanwege het verkeer. Thuis aangekomen hadden we bezoek; de dochter van de familie kwam eten en slapen dus we hadden en gezellig diner samen en daarna ook leuk het kaartspel 'uno' gespeeld. Ook heb ik de familie foto's van familie en vrienden laten zien.

Woe:
School van 9 tot 3. In de lunchtijd had ik een lunch op school gekocht, op school maken ze elke dag verse gerechten, best prima!
Na school wat dingen regelen; naar het winkelcentrum om een simkaart voor mijn telefoon te kopen (helaas lukte dat niet omdat mijn telefoon dan op de een of andere manier blokkeert) en nog wat bespreken met mensen van school voor het weekend.
Daarna naar huis om thuis American's Next Topmodel te kijken met mijn hostbroer, fiesta! Na het eten gingen we 'fried oreos' maken (omdat hij dat heel lekker vind), het idee al vind ik vies maar ik heb er 1 geproefd en ja nee.. niet echt mijn ding. Ook gingen we nog een film kijken en chillen.

Don:
Weer school van 9 tot 3. Omdat ik vandaag vertrok naar Puetro Viejo, is het belangrijk om een kopie van je paspoort bij je te hebben en dat was ik vergeten... Dus moest ik in de lunchpauze terug naar huis om snel mijn paspoort op te halen voor een kopie.. Vrij irritant. Ik kwam ook te laat in mijn middagles.. woeps. Ik kon mijn paspoort gelukkig wel in een kluisje op school laten, maar ik had een kopie nodig omdat de politie vaak bussen laat stoppen om paspoorten te controleren.
Om 4 uur vertrok mijn bus naar Puerto Viejo!! Ik ging met 2 jongens (Luis en Philippe) en met Nathalie een weekendje weg. Het plaatsje ligt aan de Caribische Oceaan en staat bekend om zijn mooie strand en goede feesten. De busreis was 4.5 uur helaas.. maar het was wel gezellig want nog 4 andere mensen van school gingen naar een plaatsje daar in de buurt en moesten dezelfde bus hebben.
Aangekomen om ongeveer 9 uur s'avonds moesten we ons hostel vinden (wat we via school al hadden uitgezocht), vrij makkelijk. We sliepen in een 'dorm' (een ruimte met stapelbedden die je met andere reizigers moet delen), vrij apart want het was voor mij de 1e keer dat ik zoiets deed.
Even gedoucht, opgefrist (ik kon eindelijk mijn shorts aan!! het was stukken warmer aan de kust dan in San Jose) en toen met z'n 4e naar het centrum gelopen om wat eten te zoeken want we hadden nog niet avond gegeten. Ik had mijn eerste empanada gegeten (iets typisch uit Costa Rica; soort gevuld broodje met kip/bonen/vlees). Na het eten nog even rondgelopen en wat gedronken bij een bar aan het strand, omdat er niet heel veel te doen was helaas, gingen we terug naar ons hostel waar we aan het strand konden zitten (lekker naar de sterren kijken want er waren er echt NIET normaal veel, heel mooi!), gezellig wat zitten praten met nog wat andere mensen van het hostel en daarna naar bed.

Vrij:
Nog best goed geslapen in zo'n rare ruimte, om 9 uur opgestaan en ontbeten in het hostel met Nathalie, de jongens hadden al ontbeten. Toen naar het centrum gelopen om te kijken hoe het er bij daglicht eruit zag; gezellig, veel leuke kleine cafeetjes en een mooi strand. Rond 12 uur besloten we om een fiets te huren (hele leuke relaxte fietsen) en om naar andere strandjes te fietsen. De jongens wilden al eerder bij een strand stoppen maar ik wilde graag nog verder fietsen naar een ander best bekend strand 'Manzanillo'. Dus ik en Nathalie besloten om nog verder te fietsen. Aangekomen in het kleine dorpje was er een breed strand met prachtig helder water en waar we heerlijk hebben gezwommen en gerelaxt. Het is af en toe wel bewolkt maar als de zon schijnt is die vrij krachtig dus ik had me wel goed ingesmeerd.
Rond 4 uur besloten we weer terug te fietsen en onderweg kwamen we de jongens tegen die ergens wat aan het drinken waren dus stopten we en gingen we ook even een smoothietje drinken. Daarna gingen de jongens naar huis en gingen Nathalie en ik nog wat andere stranden bezoeken die op de weg terug naar het hostel waren; allemaal heel mooi!! Toen Nathalie en ik aankwamen in Puerto Viejo beloten was het al donker maar we besloten om nog even door te fietsen naar het centrum om een goed restaurant te vinden, we hadden de fietsen tot 8 uur s'avonds dus dat was heel fijn.
Om 7 uur waren we terug en gingen we ons omkleden voor de avond, daarna met Philippe en Nathalie naar het uitgekozen restaurant (Luis kwam later met nog iemand uit het hostel). Heel lekker en typisch Caribisch gegeten; rijst en bonen in kokoswater gekookt met kip met een Caribische saus en een salade! Ook was er een life band bij, helemaal leuk dus.
Luis en iemand anders van het hostel (Felipe) kwamen te laat, want we waren al klaar met eten en toen ging Philippe met hen nog even rondlopen maar Nathalie en ik gingen terug naar het hostel omdat het Lady's night was; we kregen een gratis drankjes haha.
Later kwamen de jongens ook en hebben we nog beerpong gespeeld (Nathalie en ik hebben wel 2 keer van jongens gewonnen, woehoe, we winners!). Nog even op het hostel gechilled en gezellig gepraat met mensen en toen met 2 andere jongens (Todd en nog een andere jongen uit Canada) naar het centrum gelopen om uit te gaan. We kwamen in de club nog meer mensen van het hostel tegen maar verder was er niemand haha, beetje jammer. Daarom besloten we om naar een tijdje naar een andere club te gaan en daar was het veel drukker! Ook leuke muziek en het was uiteindelijk heel gezellig met z'n alle! Helaas begon het keihard te regenen en moesten we om 3 uur s'nachts door de regen naar huis... Kletsnat dus. In het hostel snel omkleden en even alles laten drogen, wat eigenlijk heel snel gaat omdat het klimaat daar een warme vochtigheid heeft.

Zat:
Opstaan om 9 uur en Nathalie en ik pakten onze tas omdat wij eerder de bus naar huis namen (Luis en Philippe bleven nog een nacht). Op de weg naar huis is er een ander plaatsje 'Cahuita'' (het plaatsje waar we andere mensen van onze school heen waren), wat we wilde bezoeken. De bus ging om half 11 in het centrum maar daarvoor hadden we nog heerlijk ontbeten in een heel leuk Italiaans cafeetje met nog een andere jongen van het hostel. Ik had een wrap met tonijn, tomaat en sla en een Papaya smoothie (papaya is echt een heerlijke vrucht). We waren een beetje later dan half 11 dus we moesten echt rennen, maar gelukkig net op tijd! Aangekomen in Cahuita kwamen we echt super toevallig de mensen van onze school tegen kwamen!! Even gekletst en toen op weg naar het Nationaal Park wat erg dichtbij was gelukkig. In het park rondgelopen en zagen we supermooie hagedissen, krabben en racoon's maar ik heb ook aapjes gezien!!! Jeej! Ze kwamen zelfs heel dichtbij. Hele mooie foto's gemaakt :) De natuur is echt prachtig; enorme palmbomen, helder water en alleen maar groen. Ook was het totaal niet druk met toeristen, wat heel fijn is! Na ongeveer 1.5 lopen kwamen we op een punt waar je lekker kon zwemmen (het water is hier heel zout), het was echt een idyllisch plekje (kon zo in film voorkomen). We bleven daar ongeveer 1 uur chillen en toen we terug wilden lopen bleek dat er op een punt waar je het water moet oversteken via een klein zandweggetje, dat dat was overstroomt en dat het niet mogelijk was om terug te lopen dus moesten we met de boot. We werden met de boot op een ander stukje strand dichtbij de ingang gebracht dus konden we daar nog even relaxen. Onze bus ging om half 5 en om 4 uur liepen we naar de bushalte. Bij de bushalte nog een watermeloen gegeten, wat is dat toch onhandig en irritant eigenlijk haha. En toen weer 4.5 terug met de bus.... Maar helaas, er was een ongeluk op de weg dus werd het 6 uur. Super, maar heb wel kunnen slapen gelukkig. We waren pas om 10 uur in het centrum en toen moesten we met een taxi naar een andere plaats om de bus naar huis te nemen. De taxi was een echte afzetter want op de heenweg was het 3000 colones (ongeveer 6 dollar) maar deze vent wilde 5000 colones krijgen waarop ik zei 'nee toedels, echt niet' (ik vertrouwde hem al meteen niet omdat hij geen kilometer teller had.. en die op de heenweg wel), uiteindelijk kwamen we tot een deal; 4000 colones (je moet hier echt opletten met taxies). Gelukkig woont Nathalie echt 1 straat van mij vandaan dus konden we alles samen terug reizen! Om 11 uur thuis en was de familie nog wakker, even gepraat maar toen wel naar bed.

Zon:
Wekker om 10 uur want de familie wilden op tijd ontbijten omdat we rond 12 uur naar hun dochter, Tatiana, gingen. Gezellig bijgepraat tijdens het ontbijt en daarna kon ik nog even chillen op mijn kamer.
Om 12 uur met nog een andere vriend van de ouders en de oma naar Heredia (waar de dochter met haar man woont). We gingen met z'n alle lunchen (rijst, kip, brood en noedels waren vers gekocht), was heel gezellig en ik red me best aardig in het Spaans :) Het gaat steeds beter en de simpele woorden komen al iets meer terug. Was een typische familiedag; grote lunch, bijkletsen en voetbal kijken met een biertje. De familie is hartstikke aardig en ook de man van Tatiana is heel relaxt, toevallig is hij ook in San Francisco geweest, dus was was wel leuk om over te praten. Ook ging ik even met Andrey rondlopen in de buurt en rond 5 uur gingen we terug naar huis. Thuis gedoucht en ik vroeg aan de familie of Nathalie nog langs kon komen, vonden ze geen probleem! Ze kwam gezellig om 8 uur langs om even te kletsen, ze is net weg en ik schrijf nu mijn blog!

Morgen gaat mijn laatste week hier in San Jose al beginnen.. Ik ga extra genieten, ben benieuwd! Want vanaf volgende week zit ik in het andere plaatsje 'Samara'. Tot nu toe gaat alles super gemakkelijk en heb ik het naar m'n zin!! Het enige is dat het weer helemaal niet zo warm en zonnig is (vandaag veel regen) maar gelukkig kan ik mijn bikini dan voor Samara bewaren :)

  • 01 Mei 2014 - 16:19

    Padre Pablo:

    Hola Guapa,

    Wat een plezierig verslag weer, Renée. Zo interessant om eens een heel andere situatie en omgeving mee te maken dan in San Francisco. Vooral dat typisch Latijnse familieleven moet een verrassing voor je zijn, vergeleken met de VS en Europa. En toen je schreef over de uitbundige natuur en de witte stranden, kreeg ik meteen zin om af te reizen! Zelf ben ik net terug van vier dagen wandelen op de Hoge Kempen in België - niet zo'n bijzonder gebied als de Belgen wel zouden willen dat het was. Vandaar dat ik nu pas reageer. Ik zie al uit naar je volgende blog.

    Tot zover. Fijne week en tot spoedig,

    Pablo.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renée

Ik ga voor 6 maanden naar Amerika, San Francisco, en daarom leek het me leuk om een blog bij te houden zodat jullie mij en mijn hopelijk leuke avonturen kunnen volgen! Ik zal proberen zoveel mogelijk teksten en foto's te plaatsen en het lijkt me leuk om ook wat van jullie uit het kikkerlandje te horen. Ook kunnen we altijd mailen en skypen, email: reneevreuls@hotmail.nl skype: renee4313 Ik ga jullie missen en tot snelllllllll!!!

Actief sinds 17 Aug. 2013
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 18733

Voorgaande reizen:

19 April 2014 - 15 Juni 2014

Costa Rica

08 September 2013 - 21 Februari 2014

San Francisco

Landen bezocht: