Mi ultima semana.... - Reisverslag uit Sarapiquí, Costa Rica van Renée Vreuls - WaarBenJij.nu Mi ultima semana.... - Reisverslag uit Sarapiquí, Costa Rica van Renée Vreuls - WaarBenJij.nu

Mi ultima semana....

Door: Renee

Blijf op de hoogte en volg Renée

08 Juni 2014 | Costa Rica, Sarapiquí

Heel gek om te bedenken dat ik over precies 1 week in het vliegtuig zit, opweg naar Hollanda... Tijd vliegt voorbij, echt serieus.
Deze week begonnen met mijn 2e vrijwilligersproject; nieuwe omgeving, nieuwe mensen en jeetje wat is het hier groen!! Alleen maar groen, overal. En heeeel veel insecten, modder en een vieze badkamer haha. Maar alles went en ook dit is weer een geinige ervaring.

Ma:
Mijn bus ging om 10 uur vanuit San Jose. Ik stond om 7 uur op, laatste ontbijtje met z'n alle en mijn tas verder ingepakt.
Het was 2 uur rijden met de bus en toen ik aankwam werd ik opgehaald door een vrouw (Yazmin) die werkt bij het vrijwilligersbedrijf (CECOS). Ze bracht me naar het centrum waar de anderen lunch hadden (ze hebben elke dag om 12 uur gezamenlijk lunch in het centrum). Er waren 2 anderen vrouwen die bij het centrum werken en nog 2 vrijwililgers (Dan, uit New York, 25 jaar en Allan uit Australie, 25 jaar en zij geven allebei Engels op het vrijwilligerscentrum). Ik leerde hen dus kennen tijdens de lunch (elke dag kookt er iemand van de vrouwen, een typische maaltijd uit Costa Rica, en altijd erg lekker). Na het eten gaven Allan en Dan me een rondleiding door het centrum, erg klein; buiten keuken waar we ook lunchen, paar zalen waar er les word gegeven en een computerzaal. Het vrijwilligerswerk wat ik hier doe word georganiseerd vanuit een centrum (Sarapiqui Learning Community Centre), je kan hier dus Engels les geven, met ecotoerisme helpen en kleine dingen verrichten zoals; de zalen opruimen, kleine activiteiten organiseren enz.
Het centrum ligt naast een hotel en dat hotel heeft ook een zwembad waar wij gebruik van mogen maken. Na de korte rondleiding en informatie gingen we weer terug en ging ik met Yazmin praten over wat voor activiteiten ik kan doen. Deze week moest ik het 'logo bord' opnieuw schilderen en er verbleef grote groep studenten in het hotel die dingen met ecotoerisme gingen doen, en daarmee kon ik helpen.
Ik kreeg dus een klein agendaatje voor de week en daarna moest ik wachten tot ongeveer 4/5 uur totdat Yazmin me naar mijn gastgezin kon brengen. In de tussentijd bleef ik een beetje buiten chillen, en leerde ik een jongen (Andolfo) kennen die bij het hotel werkten, daar een beetje Spaans mee gepraat (krijg toch steeds complimentjes dat ik goed Spaans kan :), que bueno!).
Rond 5 uur bij mij nieuwe gastgezin; een vrouw (Rosy) met 3 zonen (Kenneth van 18, Pancho van 17 en Gaelle van 1 jaar), het huis is prima, best groot en ik heb mijn eigen 'cabine' naast het huis (slaapkamer met badkamer). Rosy was nog niet thuis maar haar 2 oudere zonen wel, eerst dus wat met hen gepraat en daarna ging ik mijn tas uitpakken en chillen in mijn kamer.
Rond 6 uur kwam Rosy thuis, had ze gekookt en at ik met haar 'soort van man' (ze wonen niet samen maar hij is altijd bij haar thuis) en haar zonen. Rond 8 uur was ik doodmoe en dook ik mijn bed in.

Di:
Ik hoefde pas om 9 uur te beginnen, en ik begon met het schilderen van het logobord, best relaxt; ik kon buiten werken met een muziekje en af en toe gebruik maken van de wifi op mijn telefoon. Toen ik de verf even moest laten drogen, moest ik nog een kalender maken voor de maand juli en daarna was het alweer lunchtijd.
Na de lunch mocht ik nar het zwembad waar ik lekker kon chillen met een boekje en muziekje. Naja muziekje, aangezien er superveel insecten hier zijn dus allemaal hun eigen geluid hebben, heb je al genoeg geluid om je heen haha. Elke dag sluit het centrum om 5 uur, Yazmin moest eerder weg dus ik moest afsluiten.
Andolfo en ik hadden afgesproken om een stukje te wandelen want er waren mooie wandelpaden naast het hotel, dus hij nam me mee om een stukje te wandelen; korte paadje naar een heuvel waarvan je mooi uitzicht hebt. We kletsten wat en was wel gezellig, een beetje een aparte jongen; erg rustig en verlegen maar tegelijkertijd ook direct ofzo, beetje vreemd maar wel aardig.
Rond half 7 was ik thuis, gegeten en beetje gekletst. Yazmin zei dat Rosy's zonen nogal verlegen zijn maar ik vind van niet! Ik kan altijd makkelijk en leuk met ze praten en ze zijn ook geïnteresseerd! Soms praten ze wel wat snel (vooral Rosy), maar opzich kan ik het goed begrijpen allemaal.

Woe:
Weer om 9 uur beginnen. Het logobord weer geschilderd, het moest helemaal in het groen en dat kostte wel wat tijd. Gelukkig zijn ze helemaal niet streng op het centrum dus het was ook mogelijk om te skypen met mijn ouders en met een vriendin. Na de skype sessie weer geluncht en daarna weer verder schilderen...
Toen leerde ik nog een andere vrijwilliger kennen (Jonathan uit Belgie, 26 jaar) en hij is niet zo vaak op het centrum dus was leuk om met hem te praten. Ik bleef nog tot 6 uur chillen en thuis weer gegeten, gedoucht enz.

Don:
Dit keer wat anders! Omdat er een groep van studenten uit de USA was en zij eco activiteiten via ons centrum verrichten, kon ik met hen mee. We gingen naar een kleine boerderij (finca) om te werken. Je kon kiezen tussen een huis schilderen (huis voor de omgeving waar ze activiteiten verrichten) of kleine bomen planten in de buurt van de boerderij. Omdat ik al veel had geschilderd koos ik er voor om de bomen te planten. Een groot deel van de groep (totaal 27) ging ook bomen planten, ik moest me voorstellen aan de groep en ze waren allemaal erg aardig! Ze zijn ongeveer mijn leeftijd, misschien iets ouder en ze zijn hier voor hun universiteit omdat ze een biologievak hebben gekozen en daarom 2 weken in Costa Rica biologische dingen gaan doen.
Er was niet heel veel werk te doen omdat we met een grote groep waren en het enige wat we moesten doen was, naast een klein riviertje met een schep een gat graven en een mini boompje inplanten. De boer wilde dit omdat de kans op erosie naast de rivier dan kleiner word. Dus het was vooral een beetje kletsen, rondlopen met een schep en af en toe een boompje ingraven. Maar we deden wat nuttigs, dus dat is mooi! Rond 12 uur naar de boerderij van de boer (Franceso, ontzettend leuke man, die woonde daar op zijn kleine boerderijtje met zijn vrouw en 2 zonen). Hijg af een kleine rondleiding en ook waren er 3 kleine jochies met wie we wat hebben gevoetbald. Zijn vrouw had gekookt dus we hadden gezamenlijk lunch.
Na het eten met de hele groep (iedereen kwam bij elkaar tijdens de lunch), gingen we met de bus terug naar het huis wat geschilderd moest worden, omdat wij al klaar waren met planten en de andere groep nog niet met schilderen gingen we het schilderen met z'n alle afmaken. Het huis moest oranje worden geschilderd.
Rond half 3 klaar, de studenten gingen terug naar het hotel en ik ging terug naar het centrum om de verfspullen schoon te maken. Daarna moest ik nog wat kleding selecteren want we hebben volgende week een kledingverkoop en ook moest ik nog de letters voor op het logobord met potlood tekenen. Best veel werk dus vandaag, maar wel leuk.
Om half 6 was ik klaar en kon ik naar huis.

Vrij:
Vandaag mocht ik weer mee met de studentengroep, wat ik heel leuk vind, want ik kan dan een beetje sociaal doen en ik hoef niet alleen te werken. We gingen een school bezoeken (170 leerlingen); daar kregen we informatie over het ontstaan, kregen we een fruitsnack en mochten we de klaslokalen bezoeken waar de kleine kinderen aan het werk waren (een school van 4 tot 12 jaar). In de pauze konden we ook voetballen met de studenten wat een grote grap was, want iedereen rende een beetje als een dolle hond achter de bal aan, maar wel leuk om zo de kinderen te leren kennen.
Rond 10 uur waren we klaar en gingen we terug naar het centrum. Ik had toen tijd om naar het zwembad te gaan, beetje lezen en toen kwamen een paar studenten ook nog, want ze hadden wat vrije tijd en konden we nog gezellie kletsen.
Na de lunch moest ik mijn bord weer aftekenen, veel werk, maar wel leuk om zoiets te doen aangezien het behoorlijk belangrijk is.
Rond half 3 ging ik met Jonathan naar Puerto Viejo (groter stadje 7 km verderop) met de fiets (is gelukkig mogelijk via het centrum), om kopieën te maken voor het kleding event en die kopieën bij de bushaltes op te hangen. In het centrum kocht ik ook meteen een kadootje voor mijn gastgezin (sokken voor de baby haha..). Op de terugweg dus bij elke halte stoppen om een poster op te hangen, was wel weer lekker om te fietsen.
Rond 5 uur waren we terug en hadden de studenten een kookles, beetje bij geholpen en rond 6 uur gingen zij terug naar hun hotel en ik naar huis om te eten en te douchen. Soms eet ik het avondeten alleen, beetje raar want ik zie bijvoorbeeld 1 zoon bijna nooit eten en de moeder is vaak bezig met haar kleinste dus het is niet echt een 'gezellige samenkomst' maar opzich wel prima want meestal daarna praat ik nog wat met de zonen.
Om half 8 hadden de studenten een nacht wandeling om insecten en dieren te spotten, ik mocht mee! Helaas begon het echt om 19:15 enorm hard te regenen, dus toen ik aankwam op mijn fietsie in mijn regenjas bleek het afgelast te zijn.. Erg jammer. Maarrrr 5 minuten daarna kwam er een gids van het hotel naar de groep om hen een gifte slang te laten zien (coral snake), blijkbaar erg zeldzaam en speciaal. De gids had de slang gespot ergens dichtbij het hotel dus we konden het beest allemaal bewonderen, erg mooi! Rood, zwart en geel gestreept; best klein maar enorm giftig, gek idee. Ook zijn de 'red tree eye frogs' (kleine felgroene kikkers met rode ogen) in Costa Rica erg bekend en die waren ook te zien dichtbij het hotel; dus uiteindelijk hadden we wel een kleine night walk. En andere kikkers; hele kleine giftige, 1 met blauw en zwarte kleuren en 1 ander rood en donkerblauw, erg mooi!
Na het bewonderen van de interessante insecten ging ik met wat meiden wat drinken in de bar daar. Was erg gezellig, weer wat mensen beter leren kennen maar helaas moest ik al afscheid van ze nemen omdat ze de dag daarna vertrokken naar een andere plek en rond 12 uur ging ik op mijn fietsje weer naar huis. Toen ik thuis kwam was er opeens een kleine kikker in mijn kamer, relaxt! Ze kunnen blijkbaar onder mijn deur doorkruipen.... Heel fijn. Net zoals ik een paar dagen daarvoor aan het douchen was en er opeens een soort sprinkhaan me been omhoog kroop.. Gatverdamme. En mijn hele badkamer zit onder die enge insecten dus ik durf bijna niet meer te douchen. Haha.. maar weer een andere ervaring want ik heb nog geen plaats bezocht met zoveel insecten als hier.

Zat:
Goed geslapen en om 10 uur had ik met Jonathan, Allan, Dan een ander meisje wat ik niet kende en nog iemand afgesproken bij het centrum om gezamenlijk op de fiets naar watervallen te gaan.
Het was een behoorlijk stukje fietsen, best zwaar en we kwamen dan ook pas om half 1 aan. Maar wat was het mooi! Niemand was er en we konden wat zwemmen en relaxen. Het water was wel heel koud en er was een enorm zware stroming maar ik kon me goed afkoelen en een beetje langs de kant zwemmen. Daarna liepen we nog een stukje naar boven waarvan we een uitzicht hadden over de waterval, beautiful! Rond half 3 gingen we terug fietsen, de terugweg is altijd makkelijker dus dat ging een stuk sneller. Tijdens de terugweg kwamen we langs een dorpje waar er een soort feestje van een supermarkt was met muziek, we stopten even en toen begon Dan te dansen (hij spoort echt niet) en alle mensen begonnen een kring om hem heen te maken en filmpjes te maken, echt hilarisch!En hij sloofde zich maar uit, ik ging ook een beetje mee doen maar ik liet het toch over aan zijn debiele dans moves. Na de goede entertainment reden we door naar een ander cafeetje om even wat te drinken en bij te komen, ook was er een tafelvoetbal waar we wat konden spelen.
Rond 5 uur thuis; goed uitgerust, gedoucht, gekletst met de familie en er kwam een andere vrijwilligster aan dus die heb ik ook leren kennen (Kate uit Engeland, 19 jaar).
Er was die avond een afscheidsfeestje van een vrijwilligster die eerder was gekomen, ik kende haar dus niet; Georgia. Ze gaf een klein feestje in een bar dichtbij. Daar waren alle mensen van het centrum en wat onbekenden, was gezellig! Wat gekletst, beetje half salsa gedanst met gekke Dan en Jonathan en Kate kwam later ook nog even langs, ze was erg moe dus ze bleef niet lang, maar ik kon haar wel wat beter leren kennen. Ze is wel aardig maar nog een beetje verlegen geloof ik.
Rond 12 uur daar gebleven en toen naar bedje.
Al met al een leuke, sportieve en gezellige dag.

Zon:
Om 8 uur alweer wakker, rond 10 uur ging ik met mijn hermanos naar de rivier om te zwemmen, een lekkere koude verfrissing! We liepen nog naar de burg waar zij van af sprongen, maar ik niet want ik hou daar niet van! Net zoals bij de waterval vind ik dat soort dingen te eng! Beetje gezwommen en gerelaxt tot half 12, toen naar huis, omgekleed en nam Rosy me mee naar een familielid om kip op te halen voor een bbq later die dag. Rosy is echt hilarisch, ze croste zo de weg op en het maakt haar vaak geen moer uit wat andere van haar denken (zoals gister in de bar, ze kwam even langs en danste als een idioot haha) . Dus na de kip weer naar huis om de anderen op te halen en met de auto naar Yazmin's huis, want de gaf een bbq om haar nieuwe huis te laten zien en om te vieren dat ze bijna gaat bevallen! De krijgt een jongetje, Joa.
Nu ben ik op de bbq met allerlei tico mensen en ik schrijf hier mijn blog omdat hier wifi is, en thuis heb ik geen wifi. We gaan zo denk ik eten en ik heb net een verse kokosnoot mogen drinken in de zon, jammie! Helemaal goed.

Aan het begin viel het centrum me een beetje tegen, maar ik heb leuke mensen ontmoet en de activiteiten vallen ook mee, deze week (mijn laatste week :() heb ik bijvoorbeeld genoeg leuke dingen te doen en ga ik extra genieten van mijn allerlaatste week..... Helaas!
Ik ga extra genieten van de vieze insecten, modder en regen :) Heerluk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renée

Ik ga voor 6 maanden naar Amerika, San Francisco, en daarom leek het me leuk om een blog bij te houden zodat jullie mij en mijn hopelijk leuke avonturen kunnen volgen! Ik zal proberen zoveel mogelijk teksten en foto's te plaatsen en het lijkt me leuk om ook wat van jullie uit het kikkerlandje te horen. Ook kunnen we altijd mailen en skypen, email: reneevreuls@hotmail.nl skype: renee4313 Ik ga jullie missen en tot snelllllllll!!!

Actief sinds 17 Aug. 2013
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 18728

Voorgaande reizen:

19 April 2014 - 15 Juni 2014

Costa Rica

08 September 2013 - 21 Februari 2014

San Francisco

Landen bezocht: