El final.... - Reisverslag uit Atlanta, Verenigde Staten van Renée Vreuls - WaarBenJij.nu El final.... - Reisverslag uit Atlanta, Verenigde Staten van Renée Vreuls - WaarBenJij.nu

El final....

Door: Renee

Blijf op de hoogte en volg Renée

16 Juni 2014 | Verenigde Staten, Atlanta

Jup. Het zit er op, dat was het dan...... Mijn 2e avontuur van dit jaar heb ik ook achter de rug... En wat was het super!!!!! Ik raad echt iedereen een tussenjaar aan. Je ontmoet ontzettend veel mensen, je leert nieuwe culturen en talen en je ontdekt allerlei mooie plekken in een nieuw land. En wat vliegt de tijd!
Heerlijk van mijn laatste week genoten en dan komt toch ook het moment van afscheid, helaas. Raar idee om straks weer in Amsterdam te zijn, leuk maar ook niet leuk.

Vorige week eindigde ik dus bij de BBQ, gezellig gegeten, gekletst en rond 6 uur was ik thuis en was het het einde van het weekend.

Ma:
Kate en ik moesten om 7 uur op een school zijn, want ik had aangevraagd of ik een dagje op een school mee kon helpen, en dat kon! Toen we aankwamen kregen we niet echt informatie (typisch de cultuur; tica time), dus gingen we zelf maar vragen aan de peuterjuf of we bij haar tot 10 uur konden helpen, was geen probleem.
De juf had een klas met 13 kinderen maar ze vertelde dat als het slecht weer was dat sommigen kinderen niet op komen dagen (heel raar..), dus we waren in totaal met 6 kinderen, 2 meisjes en 4 jongens tussen de 4 en 6 jaar. We begonnen eerst met liedjes zingen en een beetje dansen, daarna was het tijd voor een snack (de kinderen nemen altijd een fruithapje of iets anders kleins mee van thuis) en daarna mochten ze zelf spelen, ik ging met de 2 meiden boekjes lezen en tekenen. Het is nog best lastig om de communiceren met kinderen omdat zij toch een andere taal aannemen en sneller praten waardoor ik het soms moeilijk vind om het te begrijpen.
Om kwart voor 10 hadden de kids lunch, we gingen mee naar de eetzaal, namen afscheid en dat was het al. Het was wel leuk, de kids waren lief maar we hadden niet erg veel werk dus we vroegen de Engelse lerares of we bij haar klas konden helpen. De kinderen krijgen hier al vroeg Engels geleerd, erg goed. We konden mee helpen maar de klas was nog erg jong dus het Engelse niveau was vrij laag. We gingen het weer bespreken; het is een regenachtige dag; 'it is a rainy day', dat moesten ze dan in hun schrift opschrijven wat al 20 minuten duurde haha en daarna konden ze een kleurplaat inkleuren van een wolkje met regen, een zon en een maan en dan de betekenis er bij schrijven. Kate en ik kon hun schrift nakijken, ik moest op het bord de tekeningen tekenen en we konden de kinderen een beetje helpen met het tekenen. Deze klas duurde tot ongeveer 11:45 en daarna gingen we naar ons centrum om te lunchen met de rest.
Na de lunch kon ik weer het logobord verder schilderen, jippie! De hele dag tot 5 uur, wel prima want het einde kwam al in zicht.
Toen ik klaar was ging ik weer met de jongen van het hotel (Andolfo) een kleine wandeling maken, door het regenwoud en naar de rivier waar we even gingen chillen. Rond 7 uur thuis, gegeten en beetje relaxen.

Di:
Ik moest pas om 9 uur beginnen maar ik wilde daarvoor nog iets doen dus ik besloot om half 8 op te staan voor een ochtend wandeling en een zwem in de rivier! Het was gelukkig mooi weer dus ik kon genieten van de zon bij de superkoude rivier, maakt je wel lekker wakker.
Van 9 tot 12 weer geschilderd, toen moest ik helpen met koken voor de lunch, ik kookte met Daisy (werkneemster) en Kate en het was al best laat dus het werd iets snels; pasta met een saus maar dat was een soort waterige saus met wat groentes en vlees er door heen haha, was erg grappig maar uiteindelijk nog wel lekker. Ik eet hier elke dag 3 keer vrij uitgebreid; voor ontbijt meestal tortilla met ei of gallo pinto (rijst en bonen met ei/avocado) en voor de lunch vaak ook rijst, salade, groentes en kip/vlees en s'avonds ook zoiets. De maaltijden bevallen me hier zeker! Hoewel het af en toe wel echt veel rijst is.
Het centrum had een kleding event georganiseerd (Yazmin had van een winkel allerlei kleren en schoenen gedoneerd gekregen) dus die gingen we erg goedkoop verkopen (ik had de vrijdag daarvoor posters met Jonathan daarover opgehangen langs de straat). Om 1 uur begon het, we hadden alle kleren leuk opgehangen en op de tafels neergelegd en toen was het wachten... Helaas kwamen er maar 4 mensen opdagen en hadden we dus nog heel veel over, maar Yazmin gaat langs arme families om het weg te geven, erg goed. Tijdens het wachten kon ik dus ook mooi even op mijn fiets naar huis crossen, laptop ophalen en op het centrum mijn foto's weer is op facebook plaatsen :).
Om 5 uur waren Kate en ik klaar met werken en gingen we met Andolfo naar een ander plekje bij de rivier om te zwemmen maar het water was echt heel koud, ook omdat het al laat was. Zij gingen wel zwemmen maar ik heb alleen tot aan mijn knieën in het water gestaan. Was wel gezellie, en om half 7 waren we thuis; boekje gelezen en gekletst met onze broers. Ook had ik Kenneth uitgelegd hoe sudoku werkt, aangezien ik een boekje heb wilde hij het ook proberen en nu mag hij mijn boekje houden om te oefenen haha.

Woe:
Omdat ik graag verschillende dingen wil doen en niet elke dag wil schilderen had ik gevraagd of ik een dagje mee naar de boerderij van mijn papa tico mocht en dat kon. Ik moest om 6 uur op staan.. het harde leven van een boer (eigenlijk was het best laat want de vader begint meestal al rond 4/5 uur s'ochtends!). Mijn oudere broer (Kenneth) ging ook mee, hij gaat wel vaker mee omdat hij geen werk heeft en hij is al klaar met school, zijn jongere broertje (Francisco) zit nog op school dus die kon niet mee.
Na het ontbijt gingen we met de vader in de truck mee naar de boerderij, was ongeveer 30 minuutjes rijden. De boerderij (finca zeggen ze hier) bestond uit een klein huisje met een bed, badkamertje en keuken waar de vader woont en hij heeft dan een veld met varkens, kippen, kuikentjes en koeien; niet erg groot maar toch nog best wat.
Kenneth en ik moesten eerst de plek waar de koeien worden gemelkt schoon maken, dat hield dus in met water en een bezem liters kak weg vegen haha, erg lekker. Gelukkig had ik laarzen en een lange broek van mijn mama tica kunnen lenen. Daarna moesten we een paar koeien vanuit een ander veldje naar dezelfde plek brengen, daar mocht ik aan de uiers gaan trekken haha, ik mocht gaan melken en dat doet nog best pijn aan je vingers! Het waren 6 koeien, ook met wat kleintjes, toen zij klaar waren moesten we ze weer weg jagen en naar een veldje brengen zodat we een nieuwe lading koeien konden melken, best geinig om die koeien op de halen; je hoeft alleen een beetje achter ze aan te lopen en rennen met een stok en in je handen klappen en dan rennen ze al de goede kant op.
Na de 2e lading hadden we de koeien gehad en was het tijd voor een sapjes pauze. We gingen even chillen in het kleine huisje en toen kreeg ze pa visite en moest hij zijn boerderijtje laten zien dus hadden Kenneth en ik niet heel veel werk te doen. We moesten nog de kippen en kuikentjes eten geven en hun water verschonen, daarna gingen we nog even wandelen in de buurt van de finca, de zon scheen dus dat was wel relaxt.
Toen we terug kwamen was de visite verdwenen, gingen we nog gezamenlijk opruimen en zat het werk erop. Rond half 2 kwamen we terug thuis waar Rosy lunch voor ons ging maken. Tot 3 uur even uitgerust en daarna ging ik met Kenneth naar de rivier maar het begon te regenen dus besloten we om niet te gaan zwemmen omdat het dan erg koud zou zijn, maar in plaats daarvoor gingen we naar het centrum om te zwemmen in het zwembad van het hotel wat naast ons centrum is en waar ik als vrijwilligster in mag zwemmen maar bewoners niet maar gelukkig kon Kenneth toch stiekem mee. Beetje gechilled tot 5, hoewel de regen was gestopt was het toch koud, maar minder dan de rivier. Toen we terug naar huis gingen nog even langs het centrum voor een praatje met de anderen en toen we thuis aankwamen was er een vriend van Kenneth (Jimmy) die een bordspel had wat hij met ons en Francisco wilde spelen (soort mens-erger-je-niet), was erg leuk en gezellig en we waren wel tot 8 uur bezig (ik had wel gewonnen gehe). Toen snel wat gegeten want we hadden nog een buurtverjaardag van ene Bryan, hij werd 17 jaar, dus we gingen daar langs; was leuk! Leuke en gastvrije familie, we kregen nog een extra bord eten haha (pasta tonijn en gebakken rijst met kip, dat word vaak op grote gelegenheden gegeten, zoals op feesten en BBQ's) en ook nog een toetje, een stukje taart dat 'tres leches' heet omdat het uit 3 verschillende soorten melk bestaat. De taart is erg bekend als toetje in Costa Rica maar ik vond er niet veel aan. De ouders van de familie zijn het gastgezin van een andere vrijwilliger (Dan) en ze waren erg aardig, vertelden over andere vrijwilligers en lieten foto's zien. De mensen zijn hier allemaal erg open, soms wel echt meer dan in Holanda.
Om 10 uur thuis en lekker slapen na een lange maar leuke dag!

Don:
Om 9 uur weer met schilderen beginnen, rond 10 uur moesten Kate en ik langs 2 scholen om reclame te doen voor een ander event; vrijdag wilde we een activiteitenmiddag houden op het centrum voor kinderen zodat ze een kaart voor Dia del Padre konden maken (vadersdag). Kate had een poster gemaakt en die konden we dus ophangen bij de scholen, 1 was dichtbij maar de ander was wel even 20 minuten lopen, het begon helaas te regenen maar we hadden een parapluutje gelukkig.
Rond 12 uur terug, verder met schilderen, lunchen en om 3 uur hadden we een 'vergadering' met z'n alle, maar dat ging over de komende maandag en aangezien vrijdag mijn laatste dag was, was het niet erg nuttig voor mij maar wel interessant en leuk om te horen wat ze nog voor evenementen gaan organiseren.
Om 5 uur had een vrijwilliger, Allan, zijn Engelse les en Kate en ik mochten mee doen. Het was intermediaire niveau dus dat was wel prima. Allan gaf ons de opdracht om veel met de leerlingen (de meeste waren in de 20 en 30 jaar) te praten. Was erg grappig en leuk om hun niveau aan te horen, ze vonden het duidelijk nog moeilijk maar ze waren erg geinteriseerd en vonden het leuk om dingen over Holland te horen. Ook moesten de leerlingen soms wat dingen opschrijven en konden we die nachecken.
Om 7 uur waren we klaar, thuis gegeten en daarna thuis met de broers gechilled en de Titanic gekeken, die duurt erg lang dus ik ging laat naar bed en daarbij was het ontzettend aan het regenen en onweren waardoor ik ook echt niet kon slapen. Ik denk dat ik nog nooit heb meegemaakt dat het zolang kan regenen en zo ongelofelijk hard kan onweren, soms trilde mijn huisje echt haha. In Nederland heb je af en toe een harde donder en dan word het steeds minder maar hier was het gewoon echt 1 uur op dezelfde plek en heel hard. Dus uiteindelijk ook niet erg lang geslapen want ik moest de volgende dag ook om half 8 op.

Vrij:
Mijn laatste werkdag! Ik had gevraagd of ik s'ochtends mee mocht doen met een ochtendwandeling die door het hotel word georganiseerd. Die begon om 9 uur maar het was nog steeds aan het regende dus ik dacht dat het niet door zou gaan, maar gelukkig wel! Er was een gids (Alexander) en 5 andere mensen uit Florida. We liepen eerst door het regenwoud dichtbij het hotel maar daarna staken we een brug over naar een groter regenwoud, stukje mooier en interessanter! De andere toeristen hadden allerlei interessante verrekijkers, camera's en telescopen mee om de dieren te bekijken maar ik had niks dus ik voelde me wel een beetje een beginner maar ik mocht gelukkig ook gebruik maken van hun spullen. De gids spotte af en toe interessante dieren; allerlei vogels waarvan ik de naam helaas niet kan onthouden, vlinders, kikkers en insecten. Omdat het nog steeds regende was het lastiger om dieren te vinden maar het was toch erg leuk om te zien. Om half 12 waren we klaar en was perfect op tijd voor de lunch in het centrum. Snel gegeten en geschilderd want om 1 uur begon de wedstrijd HOLANDA - ESPANA! Natuuuuurlijk ging ik die ook kijken! Gelukkig was dat ook weer geen probleem :) Dus ik racede snel op mijn fiets naar huis om het samen met papa en mama tico en Kenneth te kijken. Wat spannend!!! En wat goed!!!! 5-1!!!! Geniaal. Was erg leuk om het met mijn familie te zien want ze steunden Holland ook en dus bij elk goal was het; Reneeeeeee!
Om 3 uur was het afgelopen en ging ik weer terug naar het centrum om voor de laatste keer te schilderen! Het was mijn laatste werkdag en mijn opdracht als vrijwilligster had ik afgerond :) Het logobord was af, met letters en kleur en al! Ze vonden het mooi geworden en ze gaan het volgende week als het goed is ophangen, dus ik ben benieuwd. En in de tussentijd dat ik aan het schilderen was, was het kinder event aan de gang, het was in dezelfde kamer als waar ik aan het schilderen was dus ik kon af en toe de kids ook helpen. Er waren 8 kinderen gekomen om een kaart voor hun vader te maken, erg lief.
Om 5 uur klaar en bleven Kate en ik nog op het centrum chillen omdat we om 6 uur een afscheidsdiner hadden met de andere werknemers, aangezien Yazmin hoogzwanger is was het ook haar laatste werkdag en daarom gingen we uiteten in het hotel. We gingen gezellig pizza eten en ook hadden we een kaart voor Yazmin geschreven. Na het eten moest ik al afscheid nemen van de rest.. Jammer want ik leerde ze net steeds beter kennen en het waren erg leuke en relaxte mensen.
Kate en ik gingen snel naar huis omdat we met onze broers en een vriend van hen; Jorge hadden afgesproken om iets speciaals te doen voor mijn laatste avond (een kampvuur!). Om half 9 gingen we op weg naar de plek die de jongens hadden uitgevonden, naast de rivier, en waar ze al wat droog hout hadden neergelegd (was erg moeilijk om te vinden, aangezien het de dag daarvoor ontzettend veel had geregend) maar het werkte! Na wat blazen en veel geduld hebben konden we onze marshmellows roosteren :). Erg lief, de jongens hadden ook aardappels, chips en bekers gekocht. Gezellig gekletst en wat spelletjes gespeeld. We bleven tot wel half 2 s'nachts daar!! Het was ook helemaal niet koud door het vuur. Daarna wel snel mijn bedje ingedoken.

Zat:
Om 7 uur opstaan om afscheid te nemen van Kate (zij moest werken, ik niet, aangezien ik die dag terug moest naar San Jose), we gingen samen even naar de rivier en om half 8 ging zij ontbijten en dook ik toch nog even mijn bedje in. Lekker 2 uurtjes bijgeslapen en daarna ontbeten met Rosy, ik krijg steeds een beter contact met haar, ze is af en toe echt gek en daar kan ik zeker om lachen. Ik had sokken voor haar zoontje; Gaelle en een shirtje voor haar gekocht, wat ik tijdens ontbijt had gegeven en toen gaf ze mij ook een kadootje! Namelijk de broek die ik mocht lenen toen ik naar de boerderij ging, echt superlief!
Na het ontbijt en geklets besloot ik om mijn laatste duik in de rivier te nemen om goed wakker te worden. Was heerlijk! Lekker koud en fris.
Terug naar huis om mijn tas in te pakken en om 12 uur kwam Yazmin naar ons huis met verf om ons gezicht te schilderen voor de wedstrijd; Costa Rica - Uruguay!!! Yazmin komt uit Uruguay dus zij had heel hilarisch de hele vlag van Uruguay op haar gezicht geschilderd maar ik, Kenneth en kleine Gaelle hadden de vlag van CR op onze wang. Na het schilderen gingen we met z'n alle op weg naar een bar om de wedstrijd te kijken. Leuke sfeer; mensen met t-shirts aan en aan de bier en snacks. We waren totaal met 8 en toen er werd gescoord was het natuurlijk een enorm gejuich! Want het was best een wonder dat Costa Rica had gewonnen!! Leuk om dat te zien. Helaas 5 minuten voor het einde moest ik weg, want mijn bus naar San Jose ging om 3 uur. De man van Yazmin heeft een taxi en hij kon me heel snel naar de bus brengen. Helaas moest ik daardoor wel snel en beetje onduidelijk afscheid nemen van de familie maar ik heb een erg leuke tijd met ze gehad.
Toen ik om 5 uur aankwam in San Jose was het duidelijk een groot feest; allerlei getoeter, schreeuwende en verkleedde mensen. Ik kocht nog een bosje bloemen voor mijn familie in San Jose en toen ging ik naar huis (ik had nog steeds de vlag op mijn wang haha).
Erg leuk om mijn familie en 2 roommate's weer te zien! Bijgepraat en daarna moest ik mijn koffer nog verder inpakken want ik had wat kleding bij hun achtergelaten. Toen het laatste avondmaal en klaar maken voor de avond want ik ging uit met mijn roommate's, broer en wat vrienden. We hadden afgesproken in de stad, we dronken eerst in een bar een cocktail en daarna gingen we naar een club maar het was ontzettend druk vanwege het feit dat CR had gewonnen maar het was ook zaterdagavond. Dus het was een beetje zoeken waar we heen wilde gaan en ook wilde mijn broer op een gegeven moment naar huis, beetje een gezeik maar uiteindelijk wel gezellig gehad en was ik om 2 uur thuis met Ingrid.

Zon:
Wekker een beetje vroeg om mijn tas nog af te maken want ik werd rond 10 uur s'ochtends opgehaald voor het vliegveld. Om half 9 hadden we met z'n alle het laatste ontbijt; erg lekker. Mama tica had wentelteefjes gemaakt met appel met een zoute saus, en ook de koffie is erg lekker hier; gewoon zwart is echt prima te drinken.
Omdat het nogal lang duurde voordat ik werd opgehaald (Katie, mijn andere roommate werd trouwens ook opgehaald want zij ging naar Panama en ook haar tijd in CR zat er op), dus hadden tijd om voor de laatste keer UNO te spelen :) Erg gezellig.
Uiteindelijk werd ik rond 10:20 pas opgehaald, afscheid genomen... mehh... wel beetje lastig. Snel naar het vliegveld want mijn vlucht ging om 1 uur.
Aangekomen op het vliegveld ging het allemaal vrij snel en soepel, je moet gewoon goed letten op de juiste namen en gates.
De 1e vlucht was naar Atlanta, ongeveer 4 uur. Nu ben ik op Atlanta en moet ik wachten op mijn vlucht naar Amsterdam... Helaas is mijn vlucht verlaat omdat het erg slecht weer is vanuit de plek waar het vliegtuig moet komen. Maaaar nu heb ik dus wel tijd om mijn blog te schrijven. Hopelijk gaat het niet te lang duren, eerst zeiden ze 2 uur maar nu is het 30 minuten.. En dan 8 uur op naar Amsterdam! WAT RAAR! Echt heeeel vreemd. Ik ga lekker slapen en films kijken en dan sta ik 16 juni rond 2 uur s'middags weer op de Hollandse grond. Viva Holanda!

Super bedankt voor het lezen van mijn blog. Ik heb een top tijd gehad en ik vind het erg leuk om jullie daar over te informeren! Denk dat ik zeker moet wennen als ik thuis ben, maar gelukkig zijn mijn vriendinnen er ook en is het hopelijk mooi weer (zo bruin ben ik hier helaas niet geworden). En nu maar hopen dat we wereldkampioen mogen worden!!!

  • 31 Juli 2014 - 00:27

    Willie Bosboom:

    hej, hoop dat er een vliegtuig op je smoel komt.
    groetjes willie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renée

Ik ga voor 6 maanden naar Amerika, San Francisco, en daarom leek het me leuk om een blog bij te houden zodat jullie mij en mijn hopelijk leuke avonturen kunnen volgen! Ik zal proberen zoveel mogelijk teksten en foto's te plaatsen en het lijkt me leuk om ook wat van jullie uit het kikkerlandje te horen. Ook kunnen we altijd mailen en skypen, email: reneevreuls@hotmail.nl skype: renee4313 Ik ga jullie missen en tot snelllllllll!!!

Actief sinds 17 Aug. 2013
Verslag gelezen: 2367
Totaal aantal bezoekers 18730

Voorgaande reizen:

19 April 2014 - 15 Juni 2014

Costa Rica

08 September 2013 - 21 Februari 2014

San Francisco

Landen bezocht: