19 jaar en nieuwe avonturen - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Renée Vreuls - WaarBenJij.nu 19 jaar en nieuwe avonturen - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Renée Vreuls - WaarBenJij.nu

19 jaar en nieuwe avonturen

Door: Renee

Blijf op de hoogte en volg Renée

26 Mei 2014 | Costa Rica, San José

Een jaartje ouder en een drukke, nieuwe en verrassende week gehad! Begonnen als vrijwilligster in een weeshuis, 19 jaar geworden en weer veel nieuwe mensen ontmoet :)

Ma:
Ik moest me al om 8 uur op mijn talenschool melden omdat ze me vanaf daar naar de werkplek zouden brengen, ik was samen met nog een ander meisje (Desiree, 24 uit Zwitserland). Toen we aankwamen werd er opengedaan door een vrouw die in het weeshuis werkt (het heet 'Hogar de Maria', en is vrij dichtbij mijn talenschool, dus makkelijk te vinden). De vrouw genaamd 'Tia' leidde ons naar de kinderen, het zijn er 8, tussen de 0 en 6 jaar oud, jongens en meisjes. Er kwamen meteen al 2 kinderen naar me toegerend die mijn hand vastpakten en me meesleurden naar de andere kinderen die een film aan het kijken waren. De kinderen wilden meteen onze handen vasthouden en Tia liet ons na 1 woord gesproken te hebben (hier zijn de kinderen, jullie werk is om met ze te spelen) alleen met de kinderen... Daar zaten we dan met 8 kids, ik was vrij beduusd en ik vond het eigenlijk ook een sneue toestand.
We gingen maar een beetje babbelen en daarna naar de grote speelkamer (wel een mooi weeshuis met een buitenspeelplaatsje en een grote speelkamer binnen), om te tekenen. Rond 10 uur moesten de kinderen naar buiten en moesten we buiten met ze spelen, op de schommel, wip, met de voetbal enz. Gelukkig is Desiree een leuke meid en kon ik met haar ook nog gezellig kletsen, blijkbaar had zij op dezelfde talenschool in Samara gezeten als mij, kleine wereld is het toch uiteindelijk! Daarna kwam er nog 1 ander meisje (Minkha, 22 uit de USA) en werkten we met z'n 3e tot 12 uur, toen waren we al klaar; dus hele korte dagen want we moeten om 9 uur daar zijn..
Na het werk besloten we om met z'n 3e naar downtown San Jose te lopen, het was echt heerlijk weer dus we namen af en toe ook een pauze in parkjes en ik heb een Churro geprobeerd, maar ik vind er niet zoveel aan (is ook meer bekend in Spanje denk ik). Rond 5 uur besloten we om terug te lopen, zij namen de bus maar ik liep terug naar huis (ik woon toch ergens anders).
Thuis aangekomen hadden we ons 1e echte gezellige diner met de hele familie; pa, ma, broer, 2 nieuwe studenten en ik. Was wel geinig! Ik leerde mijn roommates beter kennen en het was leuk om met z'n alle te praten, niet iedereen kan even goed Spaans maar dat maakt het juist wel lachen!

Di:
Om 9 uur op werk zijn, moest met een andere bus dus mijn mama tica (tica/tico staat voor iemand die uit Costa Rica komt) bracht me naar de busstop.
Desiree had besloten om in de namiddagen te werken dus ik werkte alleen met Minkha maar er waren 2 nieuwe vrijwilligers gekomen; uit de USA, ook leuk! Ik en Minkha werken nu elke ochtend met hen voor de komende 2 weken dus dat is wel fijn, het is wat rustiger namelijk ;)
Na werk gingen Minkha en ik naar de talenschool om in de tuin daar te chillen, te lunchen en de WIFI te gebruiken.
Rond half 4 besloot ik om naar huis te lopen (Minkha ging al rond 2 uur naar huis), en toen ik over de straat aan het lopen was hoorde ik opeens een stem 'Renee, Renee', dus ik draai me om en toen zag ik Dimitri's hoofd uit een auto hangen (jongen uit België die ik in SF heb ontmoet). Hoe leuk!! Ik wist dat hij in SF was en we zouden ook nog afspreken maar we hadden nog niet gezegd waar en wanneer dus dit was pure toeval! Hij was op weg om een ijsje te eten met zijn vriendin en ik kon gezellig mee. We gingen naar 'Pops', bekende ijswinkel in CR, waar we goed hebben bij kunnen kletsen over SF maar ook over Costa Rica (zijn vriendin woont daar en hij is 2 maanden bij haar gebleven), was echt leuk, gelukkig was ik ze die dag tegengekomen want Dimitri vloog de volgende dag alweer terug naar België. Ze brachten me met de auto naar huis, en thuis kon ik nog even op de computer chillen voordat we gingen avondeten. S'avonds kwamen Tatiana (dochter van mama tica) en haar vriend nog even langs. Ook ging ik nog even op mijn kamer chillen en kwam Ingrid (leuke huisgenootje) bijkletsen, gezellig dat ze daar tijd voor maakt.

Woe:
Werk van 9 tot 12. Dit keer was er ook een andere vrouw op werk die meer psychologisch met de kinderen werkt en zij is de enige die met ons een beetje begon te praten en dat was wel echt interessant want zij gaf ons meer info over het weeshuis. Ze zei dat de kinderen meestal 1 jaar in het weeshuis blijven en het is vooral hopen op een nieuwe familie voor hen, ook zei ze dat het gedrag van bepaalde kinderen door hun oudere familie kan komen (1 jongetje van 3 jaar is bv. nu al vrij agressief en dat kan dus met zijn ouders te maken hebben, vrij heftig). Sommige kinderen hebben ook aparte littekens (1 jongen heeft bv. oren met rare littekens en een ander wondjes op zijn voorhoofd), het kan van een ongelukje zijn maar toch apart.
Daarna met Minkha naar een Outlet Mall die heel dichtbij was maar daar was echt niks aan, dus besloten we om ergens in een parkje te chillen want het was weer mooi weer. We hadden allebei een boekkie meegenomen dus dat was relaxt! En Minkha is een flirt en dus hadden we een tico jongen leren kennen (maandag hadden we ookal 2 tico's leren kennen haha), altijd leuk om beetje te babbelen met onbekenden.
Daarna liepen we nog even naar de Universiteit van Costa Rica om over de campus te lopen en om 3 uur ging ik naar de talenschool om mee te doen met kookles (dat mag, ookal zit ik daar niet meer op school), helaas was het iets wat ik serieus al 3 x met de kookles had gemaakt.. Nice.. Na de les nog zag ik nog mijn oude Spaanse lerares en nog wat andere leerlingen die ik daar had ontmoet toen ik daar naar school ging, heel leuk! Ik had op facebook een verjaardagsfeestje georganiseerd dus ik ging nog even met hen kletsen over mijn plannen en daarna weer naar huis gelopen (dit keer duurde het extra lang omdat ik dacht dat ik een slimme kortere weg had genomen, maar helaas.. je weet het nog met die vele korte kronkelweggetjes hier).
Thuis gezamenlijk gegeten en na het eten gingen we met z'n alle Uno spelen, was heel geinig! Vooral omdat Katie zich nogal kan inleven in een spel. Daarna mijn laatste nachtje als 18-jarige ingegaan!

Don:
Happy B-day to me!
Normaal heb ik om 8 uur mijn ontbijt en mijn andere huisgenoten om 7 uur, maar deze ochtend was ik ook om 7 uur wakker en wilden ik met hen ontbijten, dat was mogelijk gelukkig. Eerste felicitaties ontvangen en toen mijn huisgenoten naar school moesten had ik nog 1 uur thuis, ik wilde ook van tafel maar mijn gastouders zeiden dat ik nog even moest blijven zitten en toen kwam ook mijn huisbroer er bij, toen dacht ik... Huh? What's happening? Toen gaven we me een kadootje! Heel lief! Het is een zilver armbandje, maar echt heel leuk! Daarna nog beetje gepraat en toen ging ik me klaarmaken voor de dag.
Om 9 uur op werk aangekomen en toen kwamen een paar kids al naar me toegerend voor een dikke knuffel en een 'Feliz cumpleanos', echt superleuk! Ook had 1 meisje haar mooie roze jurk speciaal voor mij aangedaan, que bueno! Zoals elke andere dag, beetje binnen en buiten gespeeld, opzich was het wel relaxt want ik hou van tekenen en ik kon mijn eigen kleurplaat samen kletsend met Minkha maken haha.
Rond 10 uur kwam Tia opeens met een chocoladetaart aanzetten!!! Wat een verrassing!! Er werd een tafel klaargemaakt waar we met de vrijwilligers en de kids aan konden zitten, ze zongen voor me en ik mocht de kaarsen '19' op de taart uitblazen, écht heel erg leuk, want ik had dat echt niet verwacht.
Om 12 uur klaar en het was weer lekker weer, joepie! Dus gingen Minkha en ik op een sportveld van de Universiteit chillen; beetje muziek luisteren en luieren. Om 1 uur met Desiree bij de San Pedro Mall afgesproken om ergens iets te gaan drinken voordat ze moest beginnen met werk. Ze gaf me nog een kadootje; tasje met bodylotion enz. Echt erg lief! Daarna trakteerde ze mij en Minkha ook nog op een drankje bij een cafeetje. Om kwart over 2 moest ze weg, helaas begon het te regenen maar was opzich niet heel erg want ik had afgesproken om met mijn ouders op school te skypen. Terug naar school dus, geskyped tot half 4 en daarna naar huis gelopen (goede weg).
Thuis gedoucht, gegeten (helaas niet een heel speciaal diner) en klaar gemaakt voor de avond want ik had als 'feestje' georganiseerd om met een groepje uit te gaan in de bekende bar straat. Ik had mijn gastbroer, roommates, mensen van werk en mensen van de talenschool uitgenodigd, helaas kon niet iedereen komen maar we waren uiteindelijk toch met 8.
We hadden om 9 uur afgesproken (ik was iets te laat, oeps, als organisator..) en toen gingen we gezamenlijk naar de barstraat waar we eerst in een cafeetje wat gingen drinken, ik had een lekkere cocktail :) En daarna besloten we om nog naar 2 andere clubs te gaan, was heel gezellig! Lekker veel verjaardags shotjes gekregen.. Om 2 uur, toen de bars dicht gingen, naar huis met de taxi en zo eindigden mijn verjaardag!

Vrij:
Vrij van werk dus lekker uitgeslapen tot half 12! Ontbeten, gechilled en daarna licht geluncht met pa en broer want de anderen moesten wel naar school. Veel geskyped!! Leuk om met veel mensen weer bij te praten en ook had ik tijd om foto's op facebook te posten en berichtjes te beantwoorden.
Ingrid kwam om 3 uur thuis en we hadden half afgesproken om iets te doen dit weekend dus moesten we onze plannen even voortzetten, ook moest ik een keuze maken voor nieuw vrijwilligerswerk na het weeshuis.
Rond 6 uur mijn mama tica geholpen met koken, ik had de platanos gemaakt (zoete gebakken banaan) en toen echt heerlijk gegeten. Na het eten nog Uno gespeeld en toen gingen Ingrid en ik toch nog even de plannen wijzigen omdat zij maandag een examen heeft en reizen toch een beetje teveel gedoe vond besloot ik om met Bryan (tico jongen die ik Puerto Viejo heb ontmoet en die ook op mijn verjaardag was) en 2 anderen naar Rio Celeste te gaan, want 1 vriend (die ik ookal op mijn verjaardag had ontmoet, hij kwam namelijk even langs voor Bryan) had een auto en ze waren van plan om naar Rio Celeste te gaan, dat is moeilijk te bereiken en ik wilde er al graag heen dus om mee te gaan met de auto was ideaal. Rio Celeste is een rivier en waterval die bekend staan om de turquiase/licht blauwe kleur doordat 2 rivieren een chemische reactie geven waardoor er een andere kleur ontstaat (erg interessant).
Het was wel 4 uur rijden en daardoor moest ik om 7 uur s'ochtends klaar staan. Tas ingepakt en toen meteen naar bed dus.

Zat:
Om 7 uur was ik er klaar voor en konden ze me met de auto ophalen :) Daarna gingen we nog iemand anders ophalen (een vriend die ook in Costa Rica woont) en toen konden we gaan. Onderweg was het wel gezellig, we hadden muziek en waren geïnteresseerd en daardoor hadden we veel gesprekken (ookal zijn ze alle 3 rond de 27 jaar, maar geen engerds hoor!!!). We kwam rond 12 uur aan, kochten een ticket (ipv van 10 dollar hoefde ik maar 1 dollar te betalen omdat Bryan probeerde te doen alsof ik uit 'San Ramon' kwam, en dat werkte! Wat heerlijk) en toen konden we gaan.
Helaas begon het na 15 minuten lopen richting de plek te regenen, maar dan ook echt te regenen en daardoor werd het zandweggetje een soort modderbad, haha echt genieten; onze schoenen waren niet meer zichtbaar. We hadden maar 2 regenjassen, gelukkig mocht ik er een hebben want ik was de mijne vergeten, woeps. Het was ongeveer 1 uur lopen tot het blauwe meer en de waterval en gelukkig was het niet heel druk want de modderweg was best smal en liep door het tropische regenwoud; erg mooi en groen. En toen opeens, tijdens het lopen keek ik op naar iemand anders die me passeerde en toen bleek het Nina te zijn!!!! Een meisje dat ik had ontmoet op mijn talenschool in Samara! Hoe leuk! Ook Rafaela en Michele kwamen er nog aan, daar stonden we dan in de modderpoel met onze regenjassen haha. Erg leuk om ze te zien, ze feliciteerde me nog en gaven me een dikke knuffel maar zij waren al opweg naar de uitgang omdat ze met een grote groep waren en ik ging de andere kant op dus moesten we snel afscheid nemen.
Eerst ging ik met de jongens naar het blauwe meer, nog een rivier oversteken waar ook hotsprings waren (dat stinkt echt naar rotte eieren) en naar een ander meertje waar je de 2 rivieren samen zag komen; apart om te zien! En pas op het laatst gingen we naar de waterval, gelukkig was het net op dat moment gestopt met regenen dus kon ik foto's maken gehe.
Om 3 uur waren we het nationaal park weer uit (Tenorio Volcano National Park, het was dus ook mogelijk om een vulkaan vanuit het park te zien maar het weer was vrij belabberd dus dat was niet mogelijk helaas).
Bij de auto alle vieze kleren uitgedaan en toen reden we door naar een strand (Puntarenas), onderweg stopten we nog bij een restaurant om te eten, ik had patacones met Bryan gedeeld (hartige gebakken banaan) met guacamole, gemalen bonen en salsa; lekkerrr! Ook zagen we bij het restaurant hele mooie kleurrijke papegaaien.
Rond half 7 door gereden naar het strand, toen we daar aankwamen was het helaas al donker maar het zag er wel leuk uit, het centrum ligt namelijk tussen 2 delen van de zee. We parkeerde de auto ergens en gingen op het strand chillen; we hadden een dekentje, muziek en een kaars haha!
Om half 10 teruggereden naar San Jose. Ik kon in Bryan zijn tuinhuisje slapen want we waren van plan om de volgende ochtend een vulkaan te bezoeken (dan heb je de meeste kans om de krater te zien, voordat het bewolkt wordt) en hij woont daar dichtbij. Bij hem thuis alle vieze kleren laten drogen en toen snel slapen want de wekker ging al om 5 uur s'ochtends..

Zon:
Trrrrring. We moesten 1 bus nemen en vanaf daar kon onze wandeling naar de vulkaan 'Poas' beginnen. Helaas had Bryan zich vergist in het feit dat het zondag was en dat de bussen dus anders reden, dus bus ging niet om 05:30, maar om 6:45.. Maar in de tussentijd gingen we even rondlopen in het dorpje 'Grecia', was vrij mooi en modern dorpje. Ook ging we even de kerk binnen (gemaakt van zilverplaten die rood en wit zijn geschilderd; apart) en in het park chillen waar er ook mango bomen waren en dus kon ik wat rijpe mango's van de grond eten (jaja, ik maakte ze schoon en de schil ging er af, don't worry).
Busje was 30 min en vanaf dat punt kon onze wandeling van 2 uur beginnen... Vrij zwaar want het ging alleen maar omhoog maar er waren wel 3 hele mooie uitzichtplaatsen waar ik over San Jose kon uitkijken en ook was het lekker weer.
Na ongeveer 2 uur bikkelen kwamen we aan bij een klein restaurantje in de bergen waar we even wat hadden gedronken; lekkere fruit smoothie van frambozen en bramen. We konden er voor kiezen om nog 1.5 uur door te lopen naar de vulkaan of proberen om te liften bij de autoweg, we gingen voor het laatste. En jahoor! Na 5 minuten stopten een auto met 3 meiden en 1 jongen, allemaal uit Costa Rica en echt gezellige mensen dus dat was heel fijn. We waren er al om 10 uur s'ochtends! We liepen gezamenlijk naar de krater van de Poas vulkaan (2700 m hoog), de krater is bekend doordat de krater gevuld is met een blauw meer die 1.3 km breed is. En toen we aankwamen hadden we geluk!!! Het was opzich wel bewolkt maar we konden de krater duidelijk genoeg zien en het was wel echt heel speciaal en mooi! Er kwam veel gas uit de krater en ik kon het blauwe meer gedeeltelijk zien, erg indrukwekkend want ik had dat nog nooit gezien. Ook was er nog een blauw groot meer dichtbij de vulkaan waar je heen kon wandelen en dat deden we dus ook. Het was een groot, rond, blauw/groenig meer en bij het uitzichtpunt waren er 2 leuke kleine eekhoorntjes die op je konden springen, altijd geinig. Via een andere weg naar het begin gelopen (denk dat ik bijna nog nooit zoveel heb gelopen als op deze dag haha) en toen wilde ik toch nog even de krater voor de laatste keer bekijken (de mensen van de hitchhiking moesten terug dus we namen afscheid van ze). Toen ik voor de 2e keer aankwam was het enorm bewolkt geworden (het was ookal half 12) en was er niks meer te zien!! Dus ik was enorm blij dat ik wel iets heb kunnen zien. Toen ging ik en Bryan terug naar de autoweg om te liften want ook om bij de vulkaan te komen is heel moeilijk en we hadden geen auto natuurlijk. Op de autoweg kwamen we wat jongens tegen die met driewielers aan het stunten waren (een nieuwe uitdagende sport) en zij kenden mensen op een motor met wie we terug konden rijden naar een plaatsje waar we de bus konden nemen, relaxt! Dus daar zat ik dan, achterop de motor, wiehoee! Het was inmiddels een beetje gaan regenen dus dat was minder, maar dat is wel te verwachten van die plaats, het ligt tussen de bergen in het tropen gebied.
Aangekomen in de plaats was het al 2 uur en nam ik de bus naar San Jose en Bryan naar zijn eigen huis.
Om half 4 kwam ik in het centrum van San Jose aan en besloot ik om nog even rond te lopen (weet ook niet waar ik de kracht uit mijn benen vandaan hield). Ik kwam langs parkjes/grote gebouwen die ik nog niet had gezien en ook nam ik een kijkje in de Chinatown van San Jose en toen bleek er een kerk te zijn waar ik een kijkje in nam. Bleek dat er net een mis ging beginnen, dus ik dacht; nou laat ik maar gezellig meedoen (ik ging er van uit dat het ong. 30 min zou duren, maar nee.. het was 1 uur). Opzich wel interessant (ookal begreep ik er niks van in het Spaans), vrij veel mensen maar de kerk was niet echt speciaal mooi.
Om 5 uur was het dus afgelopen en nam ik de bus naar huis, gedoucht, gegeten, over mijn weekend vertelt en het is nog niet 9 uur maar ik vlieg zo mijn bed in!!!

Dus, dat was een avontuurlijke week kan ik je vertellen! Erg verschillend en leuk. Deze week mijn laatste week als vrijwilligster in het weeshuis, daarna ga ik weer naar een andere plek maar daar krijg ik deze week nog informatie over!

  • 26 Mei 2014 - 10:45

    Padre Pablo:

    Hola Guapa,

    Mijn hemel, wat een belevenissen, Renée! En toch weer heel wat anders dan San Francisco. Maar laat ik beginnen met wat ik toch wel schokkend vind. En dat is de gang van zaken in het weeshuis. Elke psycholoog kan je leren dat voor heel kleine kinderen hechting een levensvoorwaarde is. Dat wil zeggen dat het kind de kans moet krijgen zich te hechten aan een volwassene/volwassenen zoals moeder, vader en anderen bij wie het zich veilig voelt. En hoe gaat het eraan toe in dat weeshuis? De kinderen krijgen steeds weer te maken met nieuwe gezichten/vrijwilligers - een kind, vertelde je via Skype, vroeg je zelfs: 'Hoe lang blijf jij?' Ik vind dat heel spijtig en je moet echt aan die psychologe vragen hoe zij daar tegenaan kijkt. Vrijwilligerswerk prima, maar dan niet ten koste van kinderen, wezen in dit geval, die toch al een hoge prijs moeten betalen. Dat is geen verwijt naar jou maar naar de mensen die dit type vrijwilligerswerk organiseren. Maar verder, het is weer een aaneenschakeling van avonturen. Je durft nogal, met je eenzame wandelingen door kronkelstraatjes naar huis, liften achterop de motor en over modderpaden de vulkaan beklimmen en in de krater staren. Dat je ten slotte ook nog een kerkdienst bijwoont, maakt het alleen maar avontuurlijker!

    Ben benieuwd wat er nog op het programma staat.

    Knusjes - tu padre Pablo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renée

Ik ga voor 6 maanden naar Amerika, San Francisco, en daarom leek het me leuk om een blog bij te houden zodat jullie mij en mijn hopelijk leuke avonturen kunnen volgen! Ik zal proberen zoveel mogelijk teksten en foto's te plaatsen en het lijkt me leuk om ook wat van jullie uit het kikkerlandje te horen. Ook kunnen we altijd mailen en skypen, email: reneevreuls@hotmail.nl skype: renee4313 Ik ga jullie missen en tot snelllllllll!!!

Actief sinds 17 Aug. 2013
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 18747

Voorgaande reizen:

19 April 2014 - 15 Juni 2014

Costa Rica

08 September 2013 - 21 Februari 2014

San Francisco

Landen bezocht: