15th week! - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Renée Vreuls - WaarBenJij.nu 15th week! - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Renée Vreuls - WaarBenJij.nu

15th week!

Door: Renee

Blijf op de hoogte en volg Renée

30 December 2013 | Verenigde Staten, San Francisco

In 1 week in 3 verschillende steden bezocht (waarvan 1 nog in een ander land) jaja!! Supergaaf! Tot nu toe een hele mooie reis achter de rug, het blijkt dat de steden in de USA toch nog heel erg van elkaar kunnen verschillen, leuk en erg verrassend om dat te zien. Plus, nog een hele week mooi weer gehad; kerst met 24 graden gevierd dus dit jaar had ik niet bepaald een kerst gevoel, maar kreeg ik er wel een mooi bruin huidje voor terug!

Ma:
S'ochtends lekker relaxt ontbeten in de tuin, boekje gelezen en lekker in de zon gelegen. Rond 1 uur naar een eilandje dichtbij de stad; 'Coronado', een beetje een rijkere, chique wijk waar veel mensen voor een week een luxe villa huren om een beetje naar het strand te gaan. Dus wij hebben daar gewoon wat rondgelopen, even naar het strand geweest waar je kon schaatsen(!!!!), echt bizar om te zien; een strand met zee en daarnaast een luxe hotel waar ze ook een ijsbaan hadden neergezet, wat een contrast! Rond 3 uur in het centrumpje geluncht en daarna met de auto naar de andere kust van het eiland waar je een uitzicht had over de skyline van San Diego, erg mooi. Even wat lekkere toeristische foto's gemaakt, wat rondgelopen en toen weer met de auto via een omweg langs het water naar de stad om boodschappen voor oa kerst te doen. S'avonds lekker een filmpje gekeken.

Di:
Redelijk vroeg opstaan en met moeders met de bus naar het centrum om te winkelen! Je kan leuk winkelen in het oudere gedeelte (Gaslamp District) waar ook een bekende shoppingmall zit; WestField Centre (die heb je ook in San Francisco), waar we wat leuke dingen hebben gescoord, het was heel rustig dus dat was erg fijn. S'middags hebben we nog lekker in de zon een Franse crepe geluncht (een van mijn favoriete lunches) en rond 6 uur namen we de bus weer terug naar huis.

Woe:
Heel lui ochtendje; zonnen in de tuin, boekje gelezen, gedoucht en een kerstontbijtje gegeten. Rond 2 uur naar de haven (Seaport District) waar je mooi zicht hebt op het water en waar wat winkeltjes zijn. Daarna doorgereden naar Coronado om de zonsondergang te bekijken, het wordt hier al vroeg donker (rond half 5/5uur). Na de korte, maar mooie zonsondergang naar huis omdat moeders en ik ons moesten voorbereiden op het kerstdiner; we gingen een 3 gangen diner maken. Een mosterdsoep vooraf, vis met gegrilde groentes als hoofd en als dessert iets echt Amerikaans; s'mores dip (s'mores heb ik al wel eerder uitgelegd; marshmellows met chocola, en nu als dip hadden we eerst chocolade gesmolten, daarbovenop marshmellows gelegd en dat in de oven gedaan en op die manier wordt dat je dip en moet je met een koekje daarin dippen, klinkt ingewikkeld maar is heel makkelijk en superlekker!).

Don:
Ochtendritueel. Rond 1 uur naar de Mexicaanse grens om naar Tijuana te gaan (een grensstadje). We konden onze auto parkeren bij de grens en daarna kon je erg makkelijk de grens overlopen (je hoefde geen ID of iets te laten zien). Aangekomen kwamen we meteen in een arme buurt waar we over een brug liepen en je onder de brug allerlei arme zwervers zag bedelen en van het rioolwater zag leven, niet een prettig beeld om als eerste te zien van een land dat je nog niet kent. Een stukje verder, toen we dichter bij het centrum van Tijuana kwamen, werd de omgeving al wat beter en kwam het echte stadscentrum al meer in zicht. We wilden voor het donker thuis zijn dus we hadden niet heel veel tijd om de stad te bezoeken, daarom gingen moeders en ik al vrij snel rondlopen en vaders was moe dus die bleef op een terrasje zitten. We liepen door de hoofdstraat 'Revolution Road' wat vooral bestond uit souvenierswinkels waar de mensen van alles aan je willen verkopen (soms niet prettig want ze gaan tegen je aan praten wat soms wel vrij irritant kan zijn). Wat verder kwamen we een mooi klein Mexicaans kerkje tegen en liepen we nog over een klein marktje. De stad is niet erg mooi; veel armoede, ordinaire en goedkope winkels en veel simpele huizen. Maar het is wel weer heel anders dan Amerika, wat wel leuk is om te zien; veel laagbouw, korte mannetjes met gitaren die over straat lopen en kleurrijke gebouwen wat wel weer een gezellige sfeer geeft. Rond 4 uur gingen we al terug, want we wisten dat er een enorme rij stond vanuit Mexico naar Amerika, dat komt omdat als je Amerika wil binnen komen wél een ID moet laten zien. Wij hadden heel sneaky in de rij voorgedrongen aangezien we als stomme toeristen niet goed wisten hoe het werkte en we nergens een bord zagen dachten we dat we gewoon maar naar het begin moesten lopen en we hadden geluk; we hebben een rij overgeslagen die wel 1 uur kon duren (beetje slecht voor al die anderen, maar helaas)! Met de auto weer naar huis en uitgerust.

Vrij:
Met de fiets naar het centrum gefietst! De mensen van huisruil hadden fietsen voor ons klaargezet dus die konden we mooi gebruiken. Het was ong 45 min/1 uur fietsen naar het centrum (duurt altijd langer door de velen heuvels). Paps ging naar een museum dus hij ging met zijn fiets ergens anders heen. Moeders en ik hebben in de stad even rondgelopen en rond 1 uur gingen we lunchen bij The Cheesecake Factory (lekker fout maar heel lekker), Det had een Strawberry Cheesecake en ik een soort Adam's Peanut Butter Cheesecake met een fruit smoothie, heerlijk! Na het eten liepen we nog even naar de haven die daar dichtbij was en waar we rustig in het gras hebben gelegen en waar we gingen wachten op Paul om samen weer naar huis te fietsen. Thuis aangekomen waren we vrij moe (na al dat auto rijden, zoals de meeste luie Amerikanen hier, wordt zo'n fietstochtje nog best zwaar), en gingen we chillen en een film kijken.

Zat:
Vroeg opstaan, koffer inpakken, schoonmaken en nog even skypen.Rond 11 uur op weg naar Los Angeles!! Mooie autorit ; die enorme 5 baans snelwegen blijven toch indrukwekkend! Om 2 uur kwamen we aan in het hotel, inchecken en vrij snel gingen we al weer op stad, richting Downtown LA (waar ook wat oudere gebouwen te zien waren) om het Walt Disney Concert Centre (bekend vanwege de architect; Geary) en de City Hall te bekijken. Er waren ook heel veel andere grote gebouwen te zien, we hebben even in de buurt rondgelopen en toen kwamen we terecht in het 'Jewelery District' waar je allerlei juweliers naast elkaar hebt staan (ik vraag me dan altijd af hoe ze ooit blijven bestaan aangezien er zoveel concurrentie is). Het was heel gek om te zien dat de wijken zo snel kunnen verschillen; een buurt met veel hoge en luxe gebouwen, die verandert in een buurt met laagbouw, arme mensen en goedkope winkels. Een afslag naar rechts genomen en toen kwamen we weer in een luxere buurt, heel apart, maar daar konden we gelukkig wel een goed restaurant vinden waar we lekker hebben gegeten. Daarna weer met de metro terug naar het hotel.

Zon:
Vroeg opstaan, ontbijt konden we halen in de receptie en op onze kamer opeten (ook nog nooit meegemaakt, vrij gek haha). Rond half 10 liepen we al op de Hollywood Boulevard, op weg naar de Walk of Fame, daar aangekomen had het veel weg van Las Vegas; ruime gebouwen, veel reclame borden, lichten en mensen die verkleed zijn en waarmee je op de foto kunt. Ook sta ik op de foto met zo'n ster met een bekende naam erop die in de stoeptegel is gemaakt. We hadden het 'Roosevelt Hotel' nog gezien waar veel films zijn opgenomen (mooi en luxe hotel). Daarna namen we de metro terug naar het hotel om onze auto op te halen en gingen we door naar Beverly Hills; dé luxe buurt. We reden gewoon wat rond om een indruk te krijgen van de omgeving en dure huizen, maar ook de auto's die daar rondreden (veel limo's) gaven al het idee dat daar geen arme mensen wonen. Na een tijdje wat rond getourd te hebben gingen we op weg naar de bekende Rodeo Drive (gewoon een dure winkelstraat zoals de PC), even doorheen gelopen en toen kwamen we een klein parkje tegen waar een lekker bakkertje zat en konden we daar lunchen. Na het eten liepen we terug naar de auto en gingen we door naar het Getty Museum (heel mooi museum ontworpen door Richard Meier). Het museum bestond uit 4 gebouwen, heel ruim en waar je een supermooi uitzicht had over de stad en zee. Daar hebben zijn we gebleven tot 5 uur, toen terug naar huis en gingen we opzoek naar een restaurant; ik had zin in iets Aziatisch en uiteindelijk eindigde we bij een Japans restaurant, superlekker sushi gegeten en ook op een leuke manier; met zo'n draaiband waar je dan zelf sushi vanaf kon pakken (had ik nog nooit gedaan). Terug gelopen over de Sunset Boulevard, op naar het hotel voor alweer ons laatste nachtje in LA.

LA is toch weer héél anders dan San Francisco en San Diego, enorm groot, veel gekke buurten die in elkaar overlopen en ook heel erg van elkaar verschillen. Morgen onze laatste dag hier en dan gaan we alweer opweg naar Santa Baraba! (Foto's van mijn tijd in San Francisco staan trouwens al op mijn facebook). Alvast een gelukkig nieuwjaar lieve mensen!